Heimtextil 2024 gloort aan de horizon met meer dan 2.600 deelnemers van 9 tot en met 12 januari in Frankfurt.Deze editie staat in het teken van Econogy: duurzame beurzen binnen het wereldomspannende Texpertise Network van Messe Frankfurt. Dit concept heeft als doel om grondstoffen te besparen, zowel voor de beurzen als voor de exposanten.
Nieuwe internationale contacten, inspirerende zakelijke ontmoetingen en intensief netwerken. Heimtextil 2024 scoort in alledrie de doelen hoog, naar eigen zeggen, en met meer dan 2.600 exposanten zijn het er alvast meer dan de afgelopen keer. “Heimtextil is een gebundeld en daardoor efficiënt overzicht van de trends in huis- en projecttextiel op een centraal platform, vier dagen lang. Voor 2024 zijn we blij om de nieuwe afdeling Carpets & Rugs te mogen begroeten en een toegenomen aantal exposanten”, zo zegt Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies.
De beurs wordt uitgebreid met 2 nieuwe hallen: hal 5.1 voor de nieuwe Carpets & Rugs afdeling en hal 4.0 voor Asian Selection in het segment van home textiles. Hal 3 is het creatieve middelpunt van de beurs met de Heimtextil Trends 24/25 (waarover u uitgebreid kunt lezen in onze binnenkort te verschijnen bladen) en hier staan ook de aanbieders van wall decoration, textieldesign en textiel technologie. Daarnaast verwacht de beurs dat met name het Carpets & Rugs gedeelte en de uitbreiding in Fibres & Yarns (vezels en garens dus) zal zorgen voor nieuwe business impulsen.
De organisatie verwacht veel van de karpetten en kleden in hal 5.1: zowel handgemaakte als machinaal vervaardigde modellen, matten en schoonloopmatten en traplopers maken hun hernieuwde opwachting op Heimtextil. Want in een bijna grijs verleden maakte deze productgroep nog gewoon deel uit van het aanbod in Frankfurt. Tot nu toe waren er op de beurs verspreid over verschillende hallen wel enkele voorbeelden te zien, deze keer staan ze allemaal overzichtelijk bij elkaar. Doelgroepen zijn internationale groothandels, meubel- en woonwinkels, DIY zaken, speciaalzaken en tuincentra. Er zijn meer dan 90 exposanten, waarvan velen voor het eerst. Ze komen uit landen als Bangladesh, België, China, Egypte, Griekenland, India, Italië en Turkije. Denk bij de bedrijven aan namen als Carpet Export Promotion
Council, Fini Coop, Heritage Overseas, Merinos Hali San, Nikotex, Oriental Weavers Group, Ragolle, Royaltex, Rug Republic en Rugs in Style.
“Asian Excellence” (hallen 10.0-10.4) en “Asian Selection” (hallen 6.0, 5.0 en 6.1), allebei voor huistextiel, zijn goed vertegenwoordigd op Heimtextil 2024. Bedoeld voor volumewerk onder private labels voor grote partijen waarbij er een speciale selectie in kwaliteit is gemaakt door een onafhankelijk panel voor het aanbod in de hallen 6.0 en 10.2. Daarbij is er gelet op ambacht, kleuren, kwaliteit en materialen. De top 4 landen uit het Aziatische continent bestaat uit China/Hong Kong, Pakistan, India en Bangladesh. Met namen als D Decor, G. M. Fabrics, G. M. Syntex, Grasim Jana Seva Trust from India en Karupannya Rangpur uit Bangladesh in hal 6. Daarnaast zijn ook aanwezig: Adamjee Textile Mills, AlKaram Textile Mills, Export Promotion Council of Handicrafts, Gul Ahmed Textile Mills, Handloom Export Promotion Council, Indo Count Industries, Kamal, Kanodia Global, Mittal International, Premiere Fine Linens, Sadaqat, Towellers Limited, Trade Development Authority of Pakistan, Trident en Union Fabrics.
Tijdens Heimtextil 2024 wordt Econogy gelanceerd, een holistische benadering van de mix van ecologie en economie. Praktisch gezien houdt dit in dat alle ecologisch verantwoorde leveranciers nog eenvoudiger te vinden zijn op de wereldwijde beurzen omdat de labels van alle beurzen van Messe Frankfurt nu gestandaaardizeerd zijn. Deze worden regelmatig gecheckt en bevestigd door onafhankelijke partijen om zo de schijn van subjectiviteit in het toekennen van ecologische labels te voorkomen. Er is ook een Econogy Hub en er zijn speciale Econogy Tours voor bezoekers. Econogy Talks uiteraard en de beursorganisatie beschikt over een jaarrapport waarin de doelstellingen worden geformuleerd en de behaalde resultaten van de afgelopen jaren. De beurs houdt zich hierbij aan de SDG’s (Sustainability Development Goals) van de Verenigde Naties. Deze zijn veelomvattend, praktisch in het gebruik en eenvoudig inzichtelijk en controleerbaar.
De Heimtextil Trends zijn al jaren het hart van de beurs. Deze vertalen megatrends naar textielvisies en een bezoek aan dit gedeelte van de beurs is een must voor alle textielprofessionals (nog los van het feit dat het ook gewoon leuk en leerzaam is). Dit jaar is het echter anders dan gebruikelijk: New Sensitiviteis gaat niet over een soort textiel voor een bepaalde doelgroep maar over drie benaderingen om duurzaam textiel te produceren vanaf nu. Er is geen ruimte meer voor leuke noemers en hippe namen, er moet gewerkt worden aan duurzaam textiel en binnen die taak kan er uiteraard gekeken worden naar vernieuwing en esthetiek. De drie wegen zijn bio-based, technologisch textiel of een mengvorm hiervan. De Future Materials bibliotheek laat voorbeelden hiervan zien in hal 3. Ook de stands zelf van deze presentatie zijn van duurzame aard en moeten hergebruikt kunnen worden.
Interior.Architecture.Hospitality is de noemer voor projecttextiel met de nadruk op de horeca maar ook voor andere toepassingen bij projecten. In Hal 4.0 is er een speciale stoffenbibliotheek voor deze stoffen bedoeld voor interior designers, planners, architecten en opdrachtgevers van over de gehele wereld. Er zijn uiteraard ook weer speciale rondleidingen over de beurs voor deze doelgroepen. Hal 3 biedt daarnaast ook een groot aanbod aan behang en andere wanddecoratie plus textieldesign. Van vliesbehang tot digitale prints, van overschilderbaar behang tot fiberglas wanddecoratie: het is allemaal te zien. Denk aan leveranciers als A.S. Création, ICH, Kinland Décor, Komar Products, Marburger Tapetenfabrik, Masureel, Muraspec, Parato, Taubert/Hohenberger, KT Exclusive en Ugépa.
Een groot aantal leveranciers van bedden heeft ook al ingetekend voor hal 11.0 onder de noemer Smart Bedding. Advansa Marketing, Badenia Bettcomfort, Brinkhaus, Heinrich Häussling & Centa Star & Frankenstolz Schlafkomfort, John Cotton, Lenzing, Sasa Polyester, Sanders-Kauffmann, Traumina, Velamen en Wendre zijn voorbeelden hiervan. Sleep & More houdt in lezingen door experts op slaapgebied, van de mythen over slapen (en dat zijn er veel) tot technologie die de duurzaamheid van matrassen verbetert en het verbeteren van slapen thuis en in hotels. Hal 12 is er voor het bed- en badtextiel met namen als Felpinter, Lameirinho en Nile Linen Group, evenals premium terry producten van bijvoorbeeld Mundotextil Industrias Texteis of Ozanteks in hal 12.1. Dit soort bedrijven uit Portugal, Egypte en Turkije levert private label textiel voor ketens en grote retailers. In hal 12.0 staan bijvoorbeeld Bedding House, Corn. van Dijk, Klaus Herding, Sorema, Veritas, Welspun, Wülfing en Zorlu.
In het gedeelte voor “Decorative & Furniture Fabrics” draait het om meubel- en gordijnstoffen in drie hallenniveaus. Denk aan bedrijven als Francisco Jover, Gebr. Munzert, Global Textile Alliance (Symphony Mills), Luilor, Manuel Revert, Martinelli Ginetto, Parà en Vanelli
Tekstil. Meer dan 300 weverijen hebben zich aangemeld voor deze editie. De Fibers & Yarns area was zo’n succes dit jaar dat dit herhaald wordt in 2024. Dit zijn vezels en garens voor decoratieve en meubelstoffen in Hal 4, deze keer groter dan de afgelopen keer. Voorbeelden van exposanten zijn Antex (Angles Textil), Indorama Ventures Fibers Germany GmbH (Trevira), Korteks en Reliance.
Heimtextil is er dus van 9 tot en met 12 januari in het beurscomplex van Frankfurt. www.heimtextil.messefrankfurt.com