Nooit was het kijken naar de toekomst zo interessant als nu. De coronacrisis verandert onze toekomst met grote maatschappelijke en economische gevolgen. Markten veranderen drastisch en ons samenleven ondergaat ook fundamentele veranderingen. De Heimtextil Trend Council hield onlangs een online-bijeenkomst om te voorspellen hoe de crisis het interieurontwerp beïnvloedt, welke innovaties ons leven in de toekomst zullen verrijken en op welke trendthema’s we ons het komende jaar gaan richten.

Dit jaar – precies in het midden van de piekfase van de wereldwijde coronapandemie – vond de bijeenkomst voor de Heimtextil Trend Council plaats in bijzondere omstandigheden. In een reeks videoconferenties eind maart en intensieve bilaterale uitwisselingsrondes in de weken die volgden, legden de trendonderzoekers en de verantwoordelijken van de vakbeurs de basis voor de wereldwijde trendanalyse. Opnieuw bestond de council uit de drie bureaus SPOTT Trends & Business (Denemarken), FranklinTill (Verenigd Koninkrijk) en Stijlinstituut Amsterdam (Nederland).

 

Trends met een Scandinavisch tintje

Voor het eerst hebben Anja Bisgaard Gaede en haar team van SPOTT Trends & Business de leiding over het project, waardoor de Heimtextil Trends een Scandinavisch tintje krijgen. Naast het ontwerp van de Trend Space omvat het takenpakket van de Denen ook de samenstelling van het Heimtextil Trend Book, dat door textielproducenten, interieurontwerpers en decorateurs wordt gebruikt als werkinstrument bij het creëren van hun nieuwe collecties en inrichtingsconcepten.

Nieuw: Digital Innovation Lab

Tijdens de videoconferentiesessie identificeerden de trendonderzoekera vier design- en kleurtrends die in de Trend Space in hal 3.0 op de komende Heimtextil zullen worden tentoongesteld met exposantenproducten. Bezoekers van de ruimte beleven een spannende première in de vorm van het nieuwe Digital Innovation Lab. Het belicht de mogelijkheden en extra marktkansen van een complete digitale textielwaardeketen, van het ontwerp tot het puur virtuele product dat door de eindgebruiker wordt gebruikt. Daarnaast werd de ‘Future Materials Library’ gelanceerd op de Heimtextil van vorig jaar, de komende editie wordt deze voortgezet en opnieuw samengesteld door FranklinTill. De bibliotheek toont een reeks geselecteerde, innovatieve materialen met een duurzame basis en toont daarmee hun specifieke potentieel voor toepassingen op het gebied van interieurontwerp. Recente voorbeelden zijn onder meer een fineer gemaakt van de schutbladen van Mexicaanse maïs en een veganistisch wolalternatief gemaakt van cellulosevezels afkomstig van ananasbladeren, evenals een groot aantal andere materiaalmonsters. De trendonderzoekers spraken ook met de beursorganisatoren af ​​om het Material Manifesto voort te zetten en grondstoffen te besparen bij de planning van de Trend Space.

Erkend instrument voor de industrie

De Heimtextil Trends, die Messe Frankfurt al meer dan drie decennia jaarlijks aankondigt, worden beschouwd als een toonaangevend instrument voor de wereldwijde textielinrichtingssector en natuurlijk de beurs Heimtextil zelf. Het totaalconcept omvat een groot servicepakket voor fabrikanten, gebruikers en dealers. Beursorganisator Messe Frankfurt nodigt de sector uit om zich vroeg voor te bereiden op het komende seizoen tijdens een previewpresentatie na de zomer. De verantwoordelijke ontwerpers presenteren het nieuwe Heimtextil Trend Book als onderdeel van dit evenement, inclusief actuele kleurencombinaties en informatie over de individuele designtrends. Exposanten op Heimtextil ontvangen deze publicatie voorafgaand aan de beurs als oriëntatiehulpmiddel voor productontwerp en collectievorming. Tijdens de vakbeurs biedt de Heimtextil Trend Space in hal 3.0 een kans om een ​​overzicht te krijgen van de state-of-the-art in het textielinterieur van morgen.

 De volgende Heimtextil vindt plaats van 12-15 januari 2021.