Lekkerbekje
Met spekjes en marshmallows ontwierp Simone Post voor een etalage van het Franse modehuis Hermès wandtapijten, meubels, accessoires, gordijnen, kozijnen, lampen en bloemen. Eén grote snoepwinkel dus! Met Candyland was ze genomineerd voor de Dutch Design Awards 2023.
Over spekjes, strippen en snijden
Overdaad schaadt. De Dutch Design Week in Eindhoven is nu écht veel te omvangrijk geworden. Natuurlijk is design een rekbaar begrip, maar de link naar het ‘ouderwetse’ productontwerpen is vaak heel ver te zoeken. Teveel projecten zijn zonder uitleg helemaal niet te begrijpen of hadden beter niet gemaakt kunnen worden. Hoogste tijd dus dat ontwerpers zich af gaan vragen of ze überhaupt wel iets ‘nieuws’ moeten ontwerpen. Of hun ideeën werkelijk iets bijdragen aan een betere woon-, -werk- of leefomgeving. Veelal blijft het bij concepten, die nooit uitgewerkt (kunnen) worden tot concrete, werkende, toepasbare producten. Monique van Empel selecteerde voor Mobilia enkele projecten die wél kritisch, onderzoekend, innovatief en inspirerend zijn.
Door: Monique van Empel
Frustrerend
Van textiel tot verlichting, van accessoires tot zitmeubelen. Messmerizing was een van de meest aantrekkelijk gecureerde exposities. Maar – heel frustrerend voor zowel ontwerpers als bezoekers – nergens stonden de namen van de ontwerpers of modellen bij.
Grafisch breisel
Grafisch ontwerper Karel Martens (84) won dit jaar de BNO Piet Zwart Prijs. Voor de Beech Chair van DUM ontwierp hij vier op maat gemaakte pixel-tot-naald stofontwerpen. De gebreide stoffen, in vijf kleurstellingen, zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met BYBORRE
3D details
Het gedetailleerde en kleurrijke textiel van Sina Dyks is direct herkenbaar. Ook met dit wandkleed geeft ze blijk van veelzijdige materiaalkennis en innovatief technisch vernuft. Zo weet ze plastic te upcyclen tot prachtige weefgarens en deze of andere garens met stoom op specifieke plekken naar voren te halen en zo het geweven vlak in een driedimensionaal doek te veranderen
Van poster naar paneel
Met haar afstudeerproject aan de Design Academy, ‘Reconstructed Visages’, laat Marleen van der Knaap zien hoe hoogwaardige textiele reclameposters geüpcycled kunnen worden tot duurzame interieurproducten, zoals paneelgordijnen of scheidingswanden. Met een lasercutter en handweefgetouw heeft ze oude advertentieposters in reepjes geknipt en zó verweven dat de originele kleuren en texturen behouden konden worden. Het gebruik van een tweekleurige schering voegt nog een extra dimensie toe aan de vernieuwde arrangementen (Foto: Femke Reijerman).
Upcyclen van vinyl
Nóg een tof afstudeerproject van de Design Academy, deze keer met vinyl. Doordat vinylvloeren standaard vier meter breed zijn, blijft er vaak restmateriaal over. Wies van den Maagdenberg onderzocht hoe ze dit afval kon (her)gebruiken en upcyclen en experimenteerde met snijden, vouwen, vlechten en weven. Zo maakte ze onder meer een sample met de textuur van hout, van vinyl dat in stroken werd gesneden en weer samengevoegd, waarbij elk reepje steeds iets horizontaal verschoven werd (Foto: Nicole Marnati).
Zitten op hoofddoeken
Een van de meest indrukwekkende presentaties op de DDW waren deze stadionstoelen, waarin gerecyclede hijabs zijn verwerkt van Iraanse vrouwen van over de hele wereld. Een protest dat zowel hun eenheid als strijd tegen culturele/maatschappelijke beperkingen visualiseert. Zo mogen vrouwen in Iran zich niet ‘ongepast’ kleden een ook geen mannensporten in stadions bijwonen. Crafted Liberation: een sterk statement van RK Collective
Constructieve plooien
Prachtig kamerscherm ‘(r)evolutionary pleats’. Geïnspireerd door traditionele plooitechnieken ontwikkelde Fenna van der Klei een nieuw ambacht: structureel textielplooien. Deze scheidingswand is dan ook vervaardigd zonder binders of harde materialen. De plooien zijn stevig genoeg als constructie op zich. Heerlijk, dit soort ontwerpers die door hun experimenten nieuwe deuren openen voor de ontwikkeling van textiel en het materiaal op inventieve wijze toe weten te passen in een functioneel product.
Nieuwe look voor oude tegels
Re-gained is een R&D-label voor circulair design en heeft als doel duurzame ontwikkeling in productontwerp en -productie aan te wakkeren. Hun projecten zijn gericht op het (her)gebruiken, aanpassen en verbeteren van bestaande producten en materialen, en het omzetten van afval in waarde. Op de DDW toonde ze onder meer dit project met afgedankte tapijttegels; een samenwerking tussen Sparo en Simone Post. Zij versneed hun B-kwaliteit tapijttegels en combineerde ze op kleur in een strak, grafisch patroon als (wand)tapijt.
Brandslangen
Kamerschermen, wand- en vloerkleden, stoelen, tassen en lampen; allemaal gemaakt van afgedankte en afgekeurde brandslangen. Met grappige namen als OMKleden voor het vloerkleed en OMKopen voor de shopper. Het materiaal is ongeschikt voor recycling, maar leent zich wel voor hergebruik. Een sympathiek project van ontwerpster Ilse Evers/Eversom. Zij ontwikkelde zelf gereedschappen om het sterke materiaal te bewerken. De collectie is ook geschikt voor buiten.
Striptease
Lino Undercover is een samenwerking tussen Tarkett en Studio Rens. Stefanie van Keijsteren en Renée Mennen experimenteerden met dit natuurlijke en duurzame materiaal door het te strippen, snijden, ontleden, omkeren, samen te voegen en kleuren. Delen van linoleum die normaal gesproken netjes afgewerkt worden, of aan de onzichtbare achterkant zitten, staat nu juist volop in the picture. De veelbelovende onderzoeksresultaten, geven Tarkett originele input voor toepassingen en productconcepten voor de toekomst.
Licht op wolvilt
De expositie in De Kazerne toonde goed gecureerde ontwerpen uit binnen- en buitenland, waarbij doordacht design hand in hand gaat met duurzaamheid én fun. Anemoon Geurts selecteerde – met hoofd en hart – op onder meer verantwoorde inzet van lokale grondstoffen, mono-materialen, reststromen en recycling. Deze grote lichtinstallatie Ellipt van Grietje Schepers is gemaakt van 100% Nederlands wolvilt. De 3D vormen zijn ontstaan uit een plat oppervlak door het toepassen van een industriële snijtechniek met minimaal gebruik van materiaal en zonder enig snijafval. Een installatie die zowel visueel als akoestisch aantrekkelijk is (Foto: Bracket Studio).
3D bouwen met wol
Christien Meindertsma kon al weven, breien en vilten met wol, maar samen met Tools for Technology ontwikkelde ze een co-robot waarmee wol 3D geprint kan worden. De printnaalden hebben een soort weerhaakjes. Het betreft een baanbrekende nieuwe industriële technologie waarmee met wol driedimensionaal ‘gebouwd’ kan worden; van producten tot architectonische toepassingen; als ‘print’ of in blokvorm. Mogelijk kunnen 3D geprinte blokken wol bestaande vervuilende materialen als schuimrubber, glaswol of steenwol vervangen.
Kruistocht in spijkerbroek
De expositie ‘Icons Re/Outfitted’, van The Visionary Lab, was een mooi voorbeeld van hoe via circulaire mode, design en storytelling een visie gedeeld kan worden over duurzaamheid en circulariteit. Tal van iconische, tweedehands Vitra-stoelen, zoals deze Shell Chair van Eames, waren door modeontwerpers en kunstenaars aangekleed met upcycled pre-loved denim. Herkenbaar en verrassend tegelijk.
Wollen gordijnen
Op de DDW presenteerde Royal Vriesco | A House of Happiness een nieuwe collectie met 100% wollen gordijnen; de Shepherd Curtains. Een innovatie in duurzaam raamtextiel. Wol is een natuurlijk hernieuwbare bron, brandvertragend en isolerend. Vriesco: ‘Als marktleider in duurzaam raamtextiel zetten we hierin de volgende stap, volgens ons motto ‘Not just any curtains’.’
Traditioneel smokwerk
Lokaal erfgoed en interieur komen samen in de ‘collectie 0118’ van Naomi Remijn; diverse moderne objecten, die zijn geïnspireerd op de ambachtelijke handwerktechnieken uit de Zeeuwse klederdracht, met name smokwerk. Deze traditionele techniek, die veel tijd en vaardigheid vereist, wordt in haar objecten op een vernieuwende manier toegepast en sterk uitvergroot. De driedimensionale vormen van haar 100% wolvilten wandkleden en lampen zorgen tevens voor een betere akoestiek in de ruimte.
Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie december 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.