Tijdens een perspresentatie in Rotterdam werd de komende editie van Heimtextil (9 tot en met 12 januari 2024 in Frankfurt) toegelicht door Ivonne Seifert (Director Marketing Communications).
Het thema duurzaamheid, centraal tijdens de komende editi, werd verder toegelicht door Annemarie Commandeur (Stijlinstituut Amsterdam): we kunnen eigenlijk niet meer spreken over esthetische trends maar over de noodzaak van het ontwikkelen van duurzaam en circulair textiel vanuit drie invalshoeken: bio-based, bio-engineeered en volledig technologisch. De tijd van het verzinnen van kleuren en patronen voor specifieke consumentengroepen ligt inmiddels achter ons.
Eerst de beurs zelf: Ivonne was blij om aan te kondigen dat meer dan 2.600 exposanten zich inmiddels hebben opgegeven voor Heimtextil 2024. Met nog vier maanden te gaan is dit aantal nu al hoger dan bij de vorige editie. De beurs breidt het aanbod uit, met Carpets and Rugs (vloerkleden dus) in de nieuwe hal 5.1 die voor het eerst door Heimtextil zal worden gebruikt. Hal 10.4 is ook nieuw en bestemd voor Asian Selection. Hal 3 wordt ingezet voor de trendpresentatie (al kunnen we dus niet echt meer van trends in de zin van esthetische stromingen spreken, aldus het Deense SPOTT dat deze keer de presentatie verzorgt die door Annemarie werd toegelicht) en voor de glorieuze terugkeer van behang als productgroep tijdens Heimtextil na enkele jaren van min of meer afwezigheid. Technisch textiel zal ook te zien zijn in deze hal, evenals de patroonontwerpers die hun portfolio tonen aan fabrikanten en leveranciers.
Om nog even in te gaan op de kleden, deze lopen uiteen van handgeweven tot machinaal geweven en getuft en ook lopers en matten maken deel uit van het aanbod. Voorheen zagen we her en der verspreid over de beurs kleden liggen, nu liggen ze eindelijk allemaal bij elkaar in hal 3. Deze kleden komen met name uit landen als Turkije, Bangladesh, Egypte en India maar ook uit Italië en Griekenland.
Asian Excellence en Asian Selection zijn de namen voor de verzameling exposanten die volumeproducten aanbieden voor internationale inkopers in de hallen 10,0-10.4 ( huishoudelijk textiel) en 5 en 6 (interieurtextiel). Het verschil tussen de twee is dat bij Excellence ook echt gekeken wordt door de beurs naar de mate van duurzaamheid in productie en producten. De beurs introduceert ook het label Econogy om aan te geven dat een exposant (waar dan ook ter wereld tijdens een van de zeer vele textielbeurzen van Messe Frankfurt wereldwijd) zich inzet voor duurzaamheid. De term is een samentrekking van ecology en economy (want er moet wel verdiend worden natuurlijk), persoonlijk zie ik er ook de link met technology in. Econogy als paraplu die alle losse labels die per land en per beurs werden gebruikt vanaf nu vervangt.
De beurs is uiterst serieus met het behalen van duurzaamheidsdoelen (SDG’s) als organisatie en heeft daar nu ook een rapport over gepubliceerd dat op de site van Heimtextil te lezen is in het Engels. Ivonne: “We streven naar deze doelen niet omdat we het zo leuk vinden maar simpelweg omdat het moet. We moeten allemaal zoveel mogelijk ons steentje bijdragen aan een schonere wereld die nog lang kan meegaan en ook wij als beursorganisatie zijn hier helder over in onze communicatie.” Ze noemde verder nog de onderdelen Smart Bedding, Bed + Bath en Decorative + Furniture Fabrics als aanraders om te bezoeken tijdens de beurs. Outdoor Fabrics, landenpaviljoens van China en Taiwan (altijd spannend tegelijkertijd) en Interior Architecture Hospitality zijn vertrouwde onderdelen van Heimtextil die ook in 2024 te zien zijn in Frankfurt.
Er doen op dit moment 32 Nederlandse en 29 Belgische exposanten mee en dit is volgens de Nederlandse vertegenwoordiging van Messe Frankfurt min of meer gelijk aan het aantal van 2023. Ivonne sloot haar deel van de presentatie optimistisch af: “Consumenten hebben misschien minder vertrouwen in de komende maanden vanwege inflatie, onzekere energieprijzen en de voortdurende oorlog in het Oosten, maar wij zijn positief getemd door het grote aantal aanmeldingen. De textielbranche ziet het zitten en wij delen dit optimisme graag.”
Annemarie lichtte het thema New Sensitivity toe zoals dit deze keer door Anja en haar team van SPOTT uit Kopenhagen in kaart is gebracht. “Het draait om de transformatie naar duurzame productie als standaard vanaf nu. De materialen zelf spelen de hoofdrol, niet de groepen gebruikers die we tot nu toe altijd in kaart brachten. Het esthetische aspect staat niet meer voorop, maar het denken en ontwerpen vanuit een duurzame en circulaire gedachte leidt wel weer tot nieuwe esthetische mogelijkheden. Duurzaam hoeft niet saai of neutraal te betekenen.” Er zal in Frankfurt een Future Materials Exhibition te zien zijn in hal 3 die als inspiratie dient voor textielontwerpers en andere bezoekers.
Over kleuren, toch een onvermijdelijk onderdeel van nieuwe textielcollecties, zei Annemarie het volgende: “Kleuren veranderen na verloop van tijd, verkleuren is natuurlijk, hoort bij de levensduur en dienen we te omarmen. Zeker nu pigmenten steeds meer een natuurlijke basis hebben. Sterker nog, verkleuring is wenselijk want alleen kunstmatige pigmenten die schadelijk zijn behouden hun kleur. Ook hiervoor geldt: een nieuwe gevoeligheid, new sensitivity.” Als dominate kleuren voor het komende seizoen noemde zo onder andere terracotta, algengroen, geel, neongroen en karmozijnroze (bijvoorbeeld afkomstig van een luis) in contrast met beige en grijstinten. Het terugwinnen van materialen als papier, wol en cellulose en bio-hars voor gebruik als textiel is cruciaal, net als het benaderen van de ontwikkeling van textiel vanuit de bovengenoemde drie productiemethoden (denk aan bananenbladeren en algenpapier) en het bevorderen van materialen als jute en hennep die landgrond revitaliseren en verrijken. De afbeeldingen bij dit artikel zijn voorbeelden uit de presentatie van New Sensitivity door SPOTT.
Een uitgebreider overzicht van New Sensitivity met voorbeelden leest u in een komende editie van Interior Business Magazine.