Hunter Douglas, marktleider wereldwijd op het gebied van raambekleding, ontwikkelt, produceert en distribueert voortaan al haar screenweefsels in Europa onder één merk: het volledig gerebrande Mermet.
De gedurende decennia opgebouwde expertise van de Belgische bedrijven Helioscreen en Copaco, het Franse Mermet en de Spaanse distributeur Screen Protectors komt samen in één collectie. De productie- en logistieke faciliteiten in België, Frankrijk en Spanje bundelen hun krachten. “Dit is een statement richting de markt”, zegt John Risman, CEO van Hunter Douglas Europe (foto hieronder). “Door onze kennis te bundelen, zijn we meer dan ooit dé referentie als het gaat om screenweefsels.” Hunter Douglas investeert 20 miljoen euro in het merk.
Meer dan ooit tevoren staat het vernieuwde en versterkte Mermet garant voor een eindeloze reeks oplossingen met een ultiem doel: het creëren van zoveel mogelijk comfort op elk niveau, door kwalitatief hoogwaardige zonweringsweefsels te ontwikkelen die thermisch en optisch comfort bieden én het energieverbruik optimaliseren. Deze stoffen gaan lang mee en zijn gemakkelijk te onderhouden.
De naam Mermet wordt in stand gehouden als de Europese overkoepelende merknaam. Hiertoe werd besloten na uitgebreid marktonderzoek rond naamsbekendheid, vanwege de sterke merkwaarde in Europa, maar ook op andere continenten. Het merk heeft echter een compleet nieuw design gekregen, daarmee onderstreept Hunter Douglas de ambities nog eens extra.
Het uitgangspunt van het vernieuwde Mermet berust niet op toeval: Het oorspronkelijke screenweefsel. Sinds 1951 is het gepassioneerde team van experts ‒ verenigd onder het vernieuwde merk ‒ op een gezamenlijke missie. Centraal hierin staat de wens om bij te dragen aan het creëren van rustgevende, intieme en kalme plekken om te werken en te leven. Krachten bundelen betekent een tandje bijzetten om die ambitie een boost geven.
Ambitie en investeringen
“Het samenbrengen van alle collecties past bij de groeiambities van Hunter Douglas”, zegt John Risman, CEO van Hunter Douglas Europe. “Door het productportfolio eenduidig en duidelijk herkenbaar te maken, productie en distributie te optimaliseren, marketing- en R&D-middelen te bundelen én alle kennis en expertise aan elkaar te koppelen, wil Mermet de klanttevredenheid naar een hoger niveau brengen. Dit bereiken we mede door het voor de klanten gemakkelijker en overzichtelijker te maken.”
Met een stevige duw in de rug door haar grootaandeelhouder 3G investeert Hunter Douglas 20 miljoen euro in het bedrijf onder de vernieuwde merknaam Mermet. Hierbij gaat het om investeringen in een nieuw centraal magazijn in Bavikhove (België) van 8000 vierkante meter, nieuwe software en nieuwe productielijnen (om de productie te optimaliseren en te verhogen) in de verschillende productiefaciliteiten in België en Frankrijk.
Grote première @ R+T
De gloednieuwe Mermet-collectie binnenzonweringsweefsels wordt op 19 februari voor het eerst gepresenteerd op de R+T-beurs in Stuttgart. Tegen eind 2024, en op z’n laatst begin 2025, zal ook een volledig nieuwe collectie voor buitenzonweringsweefsels worden gelanceerd onder de merknaam Mermet. Insectscreens blijven verkocht worden onder de merknaam Copaco.
De weefsels van het vernieuwde Mermet zullen geproduceerd en gedistribueerd worden op en vanuit sites in België (Bavikhove en Lokeren) en Frankrijk (Les Avenières Veyrins-Thuellin). Het Spaanse Mataró (Barcelona) wordt een extra distributiecentrum voor het vernieuwde merk Mermet.
François Lacquemanne zal het voortouw nemen als CEO van het vernieuwde Mermet. Met meer dan 35 jaar ervaring in technisch textiel en business development ‒ bij bedrijven als Porcher Industries, Protection One en Saint Gobain Adfors/Vetrotex ‒ werd hij eind 2009 benoemd tot General Manager bij de Franse fabrikant van zonweringsweefsels. Mermet werd vier jaar eerder (in 2005) overgenomen door Hunter Douglas, dat al in 1997 het Belgische Helioscreen had overgenomen. Copaco is in 2019 toegetreden tot de groep.
“Onze teams van Europese experts genieten vertrouwen door de grootste producenten van zonwering ter wereld”, zegt Lacquemanne. “Met hun jarenlange ervaring ontwikkelen ze voortdurend kwalitatief hoogwaardige zonweringsweefsels die een leven lang meegaan en gemakkelijk te onderhouden zijn. Elk weefsel dat we creëren, elke nieuwe innovatie die we op de markt brengen en elke beslissing die we nemen ‒ groot of klein ‒ heeft één ultiem doel: het creëren van het best mogelijke comfort op elk niveau. Wij maken screenweefsels voor mensen, niet zozeer voor gebouwen. Daarbij houden we altijd rekening met de behoeften en wensen van de eindgebruikers. Hun comfort en geluk staat bij ons centraal. Te allen tijde.”
François Lacquemanne zal de leiding nemen over een roterend managementteam, met uiteenlopende expertises en vertegenwoordigers van de vestigingen in de drie verschillende landen. Hij wordt bijgestaan door Luc Janvier, die zijn carrière in 1992 startte als Sales Manager bij Helioscreen en momenteel Managing Director is bij Helioscreen en Copaco. Met brede kennis van de business en een uitgebreid netwerk is Luc de ideale persoon om een eenduidig portfolio tot stand te brengen en de expertise binnen de verschillende bedrijfsonderdelen te bundelen.
“Er zijn veel partijen in de markt die jaloers op ons zijn”, weet Luc Janvier. “De expertise die we hebben, de ervaring die we samenbrengen, is ongezien in onze markt. Maar concurrentie komt eraan. Ons antwoord is ons team, onze experts. Een team van experts die het vertrouwen genieten van de grootste producenten van zonwering wereldwijd door voortdurend kwalitatief hoogwaardige zonweringsweefels te ontwikkelen.”
In de toekomst zullen er in totaal ongeveer 450 medewerkers voor het vernieuwde merk Mermet actief zijn, waarvan meer dan de helft (250) in de Belgische vestigingen. De totale omzet van de vier bedrijven samen bedroeg in 2023 meer dan 100 miljoen euro.