In elk nummer van Mobilia stellen we een lezer aan u voor. Met onder meer informatie over zijn/haar bedrijf, (winkel)concept, werkwijze, merken, klanten en beurservaringen. Leer uw collega’s beter kennen!
Door: Monique van Empel

Bedrijf
Luxury By Nature in ’s-Graveland (sinds 2010).

Namen
Edwin Huisman (Schiedam, 1967) en Erik Rauch (Breda, 1973).

Wie doet wat
Edwin Huisman en Erik Rauch zijn de oprichters van woonwinkel en webshop Luxury By Nature. Edwin: ‘Wij werken met een team van ervaren interieurontwerpers die bezoekers en geïnteresseerden helpt bij het inrichten of aanpassen van hun huis. Of men nu op zoek is naar luxe woonaccessoires of een nieuw behang in de woon-kamer, kleuradvies voor de slaapkamer of een compleet interieurplan; Luxury By Nature heeft alle vakkennis in huis.’

Concept
Erik: ‘Luxury By Nature vindt haar oorsprong in Amster-dam, maar we groeiden daar uit ons jasje. Als specialist in luxe en kleurrijke interieurs zijn we toen neergestre-ken op een van de mooiste plekjes van ’t Gooi & om-streken: buitenplaats Schaep en Burgh in ’s-Graveland; 

gelegen tussen Hilversum en Bussum. Een prachtig oud landhuis met tal van kamers, waar het heerlijk uitpakken is. Onder leiding van Edwin hebben onze interieurontwerpers alles uit de kast getrokken. Een winkel moet een plek van inspiratie zijn, een belevenis bieden. Veel meubelwinkels verkopen banken, tafels en stoelen, wij laten interieurs zien.’

Het interieur van landhuis Schaep en Burgh onder-scheidt zich door een mix & match van de verschillen-de woonmerken. Edwin: ‘Dat wat al heel lang in de mode gebeurt, implementeren wij hier in het wonen. Customizen: daar zijn we goed in. Zo vind je bij ons meubels en accessoires in wel duizend kleuren, tex-turen en patronen. Wat leidt tot verrassende combi-naties. Dankzij de karakteristieke Luxury By Nature touch is alles mogelijk.’

Merken
Edwin: ‘We hebben de grootste collectie exclusieve stoffen en behang van Europa. Een paar voorbeelden: behang van Arte, Iksel, Élitis, Pierre Frey, Papiers de Paris en Tissage Mahieu. Verder hebben we de minerale verf van Little Gree-ne, verlichting van Marie Martin en exclusieve meubels van onder andere Hamilton Conte, Macazz, Rapture, Pierre Frey en Nobilis, kussens van Etro en huisparfums van Trudon. En meer, nog veel meer!’

Klanten
‘Onze klantenkring is heel divers’, gaat Erik verder. ’Dat is juist zo leuk. We hebben klanten die alleen een paar rollen behang komen uitzoeken tot aan mensen die hun complete huis door ons laten inrichten. Inclusief gepersonaliseerde handdoeken en beddengoed voorzien van een monogram of familiewapen. En natuurlijk alles daar tussenin.’

‘Als iemand een bepaalde stijl mooi vindt, kunnen wij dat vertalen naar een specifieke ruimte in huis. We zetten ook niet alles van één merk bij elkaar, we mixen en matchen juist alles. Veel kleur, patronen, tactiele en luxe materialen, klassiek en modern door elkaar, maar er zit altijd rust en warmte in. Dat is onze kracht.’

Is er recent iets gebeurd wat jullie business heeft veranderd?
Edwin: ‘Om de steeds grotere collectie te laten zien, waren onze twee Amsterdamse vestigingen te klein geworden. Ik reed bij toeval langs het pand in ’s-Graveland en zag dat het leegstond. In eerste instantie planden Erik en ik een bezichtiging voor de Oranjerie, maar de makelaar haalde ons over een kijkje in het landhuis te nemen. Het was liefde op het eerste gezicht. Met in totaal 1100 vierkante meter nog veel groter dan dat we hadden bedacht. Dat was wel even een beslissing. Tóch hebben we het gedaan.’ 

Erik: ‘En we zijn superblij met deze beslissing. Er is bijna geen plek te bedenken waar de collectie beter tot zijn recht komt dan in het 18-eeuwse landhuis met zijn parkachtige tuin en lange beuken- en eikenlanen. Het monumentale landhuis betreft een 900 vierkante meter interieurparadijs met compleet gedecoreerde stijlkamers: van meubels, ver-lichting en woonaccessoires van internationale designmer-ken, tot de grootste luxe behang- en stoffencollectie van Europa. Eigenlijk zijn wij een soort woonwarenhuis(je).’

Welke vakbeurzen bezoeken jullie?
‘We oriënteren ons heel breed. Van de bekende internationale vakbeurzen, tot aan de beurzen die in de regio worden gehouden. Want ook die kunnen zeer interessant zijn’, aldus Edwin.

Wat vind je van vakblad Mobilia?
‘In Mobilia lees je wat er speelt in de markt. En wat er ge-beurt. Mooie samenwerkingen tussen verschillende merken. Nieuwe collecties en daarmee trends die ontstaan. Het is een echt vakblad, gericht op de vakhandel’, zo besluit Erik.

Aan welke collega willen jullie dit stokje overgeven en waarom?
Daar hoeven Edwin en Erik niet lang over na te denken. ‘Hans en Jooh van Rapture Interior Luxury. Rapture ontwerpt en presenteert creatieve en bijzondere meubels, verlichting en accessoires. Ze maken op de eerste plaats prachtige ontwerpen. Zakelijk konden we het al heel snel met elkaar vinden. Maar in de loop der jaren heeft onze samenwerking ook plaatsgemaakt voor een bijzondere vriendschap. Hans en Jooh zijn bovendien ook nog eens heel eerlijk en oprecht. Een goede reden om ze eens in het zonnetje te zetten.’

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Vakblad Mobilia 4-2022. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media B.V..